STARTING OUR WEBSITE
Published at 1st. JANUARY. 2013

Sunday, December 16, 2012

အာနႏၵာ (သို႔) အႏုသုခမပုဂံ





ျမန္မာတုိ႔၏ ဗိသုကာပညာသည္ ပုဂံေခတ္တြင္ စတင္ထြန္းကားခဲ့သည္။ ပုဂံေခတ္လက္ရာမ်ားထဲတြင္ လက္ရာအေျမာက္ဆုံး အျဖစ္ သမုိင္းပညာရွင္မ်ား သတ္မွတ္ထားသည္မွာ အာနႏၵာဘုရား၏ ဗိသုကာလက္ရာပင္ျဖစ္သည္။ (အႏုမွာ အာနႏၵာ၊ ထုမွာဓမၼရံ၊ အျမင့္မွာ သဗၺညွဳ၊ တန္ခုိးမွာ ေရႊစည္းခုံဟု
မွတ္တမ္းတင္ထားၾကသည္။)

အာနႏၵာေစတီကုိ က်န္စစ္သားမင္းလက္ထက္ (ေအဒီ ၁၀၉၀)တြင္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။ က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္တြင္ ဟိမ၀ႏၱာ နႏၵမူလုိဏ္ဂူမွ ရဟႏၱာမ်ား ၾကြေရာက္လာသည္။ ထုိရဟႏၱာ အရွင္ သူျမတ္မ်ား၏ ေျပာျပခ်က္ေၾကာင့္ နႏၵမူလုိဏ္ဂူကုိ သေဘာက်ကာ နႏၵမူလုိဏ္ဂူကဲ့သုိ႔ အာနႏၵာေစတီ ကုိတည္ေတာ္မူသည္။

ေစတီပုံစံ
အာနႏၵာေစတီသည္ ဂူပုထုိး(Temple) ပုံစံတည္ေဆာက္ထားသည့္ ေစတီျဖစ္သည္။ အလ်ား ၁၆၈ ေပျမင့္ျပီ၊ အနံတစ္ဖက္လွ်င္ ၂၈၉ ေပ ရွိသည္။

ပႏၷက္ပုံစံ
ေအာက္ေျခပႏၷက္(Foundation)သည္ ေထာင့္ရွစ္ေထာင့္ပါသည့္ၾကက္ေျခပုံစံ(GreekCross) ျဖစ္သည္။
ေအာက္ေျခအေတာင္ ၆၀ အနက္ထိေအာင္ တူးထားကာ အနက္ အေတာင္ ၃၀ ကုိ နဂါးရစ္ ေက်ာက္အမ်ိဳး အစားျဖင့္ အုတ္ျမစ္ခ်ထားသည္။ က်န္အေတာင္၃၀ကုိေက်ာက္ေသတၱာပုံစံျပဳလုပ္ကာ ဘုရား ဆင္းတုေတာ္၊ ဓါတ္ေတာ္၊ ေရႊ၊ ေက်ာက္သံပတၱျမားမ်ားကုိထည့္သြင္းကာ ဌာပနာထားသည္။

အတြင္းတည္ေဆာက္ထားပုံ
အေရွ ့၊ အေနာက္၊ ေတာင္ႏွင့္ ေျမာက္ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာတြင္ မုခ္ဦးတစ္ခုစီျဖင့္ မုခ္ဦး ေလးခုရွိသည္။ အလယ္ မ႑ိဳင္အရပ္ေလးမ်က္ႏွာတြင္ ပြင့္ေတာ္မူျပီျဖစ္ေသာ ဘုရားေလးဆူအားရည္မွန္ကာ ဘုရားေလးဆူ ထားရွိသည္။တဆူလွ်င္ ၁၈ေတာင္ျမင့္သည္။ (ဘုရား၏ အာေ၀ဏိက ဂုဏ္ေတာ္ကုိ ေဖာ္ညႊန္းလုိ၍ ျဖစ္မည္ထင္သည္။) ထုိဘုရားမ်ားကုိ အနီးမွၾကည့္လွ်င္ မ်က္ႏွာေတာ္တစ္မ်ိဳး
အေ၀းမွၾကည့္လွ်င္ မ်က္ႏွာတစ္မ်ိဳးျဖင့္ မတူညီေအာင္ ဗိသုကာပညာျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည္။  



ထုိေလးဆူတို႔မွာ ေျမာက္ဘက္ မ်က္ႏွာတြင္ စကားသားျဖင့္ ထုလုပ္ထားသည့္ ကကုသန္ဗုဒၶ ႐ုပ္ပြားဆင္းတု (စမၼစကၠမုျဒာ)၊ အေရွ႕ဘက္ မ်က္ႏွာတြင္ ေကာဏာဂံု ႐ုပ္ပြားဆင္းတု၊ ေတာင္ဘက္မ်က္ႏွာတြင္ ထင္း႐ွဴးသားျဖင့္ ထုလုပ္ထားသည့္ ကႆပဗုဒၶ႐ုပ္ပြားဆင္းတု (အဘယမုျဒာႏွင့္ ဝရဒမုျဒာ) တုိ႔ျဖစ္သည္။ ထုိဗုဒၶ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ ေလးဆူအနက္ ေတာင္ဘက္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာရွိဗုဒၶ႐ုပ္ပြားဆင္းတု ႏွစ္ဆူသာ
ပုဂံေခတ္လက္ရာ ျဖစ္သည္။ အေရွ႕ဘက္ရွိ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားဆင္းတုမွာ မီးေလာင္ပ်က္စီးသြား၍ (၁၈၆၇)တြင္ ပုဂံၿမိဳ႕ဝန္ ဦးဘုိးက ထပ္မံျပဳလုပ္ လွဴဒါန္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။ 

အေနာက္ဘက္ရွိ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား ဆင္းတုမွာ ေရႊ၊ ေငြလုိခ်င္သူတုိ႔က အေရက်ဳိပစ္သည္ဟုလည္းေကာင္း၊ အင္းဝ-ဟံသာဝတီ စစ္ပဲြကာလ ေအဒီ(၁၇၄၂-၅၂)က ဖ်က္ဆီးျခင္း ခံရသည္ဟုလည္းေကာင္း ဆုိၾကသည္။ ယခု လက္ရွိ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားဆင္းတုမွာ ေအဒီ(၁၈၉၂)တြင္ ပုဂံၿမိဳ႕မွ ကုန္သည္ႀကီး ဦးစံၿငိမ္းက ထပ္မံ ျပဳလုပ္လွဴဒါန္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။

အထက္ဘက္နားတြင္ ပစၥယာ၊ ေလွ်ာက္လမ္း၊ အတြင္းစၾကၤ၊  စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ တည္ေဆာက္ ထားသည္။  ထုိသုိ႔ စၾကၤမ်ားထည့္သြင္းထားသျဖင့္ အတြင္းပုိင္ေမွာင္မည္ကုိ အလင္း ၀င္ေပါက္မ်ားျဖင့္ သဘာ၀အလင္းေပးထားသည္။ မုခ္ဦးမွ တံခါးမ်ားပိတ္ထားပါက ဘုရားအတြင္းပုိင္း လင္းေနေအာင္ေဆာင္ရြက္ ထားသည့္အႏုပညာမွာ လက္ရာေျမာက္လွပါသည္။ အတြင္းပတ္လမ္း တေလွ်ာက္ တစ္ေနရာမွတစ္ေနရာသုိ႔ကူးသည့္ေနရာမ်ားတြင္ တံတားခုံမ်ားျဖင့္ဆက္သြယ္ထားသည္။ ထုိတံတားခုံမ်ားကုိ သစ္တစ္ခုမပါ၊ သံတစ္ေခ်ာင္းမပါဘဲ အုတ္မ်ားျဖင့္သာ ဆက္၍ ခုံထားသည္မွာ လက္ရာ ေျမာက္လြန္းလွသည့္ ျမန္မာ့ဗိသုကာလက္ရာျဖစ္သည္။ ေက်ာက္ႏွင့္စပါးခြံပါေသာ အုတ္တုိ႔ကုိ တစ္လွည့္စီေျမျပင္မွ ေထာင္ကာ တုိးစီသြားျပီ အေပၚတြင္ Key stone ေခၚ သပ္အုပ္တစ္ခုကုိ ရုိက္သြင္းျခင္းျဖင့္ ပုိမုိခုိင္ခံေစေသာ ဗိသုကာပညာကုိထည့္သြင္းထားသည္။


အတြင္းနံရံအလွဆင္ထားပုံ
အာနႏၵာဘုရား၏ အတြင္းနံရံပတ္လည္တြင္ ဗုဒၵ၀င္ဆုိင္ရာ ေက်ာက္ဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီ မ်ား၊ မင္စာမ်ားျဖင့္အလွဆင္ထားသည္။ အျပင္စႀကၤံပတ္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ အျပင္နံရံ ေအာက္ပုိင္း သဲေက်ာက္ တံုးႀကီးတစ္တံုးထဲ၏ အထက္ေအာက္မုခ္ကပ္အခ်ိဳင့္မ်ားတြင္ ႏွစ္က်ိပ္ရွစ္ဆူ ႏွင့္ ျမတ္စြာဘုရား
၀ါဆုိစဥ္မ်ား၊ မုျဒာ (လက္ဟန္) အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာ မ်ားကုိ ေလ့လာႏုိင္သည္။ 

ယခုအခါ ေခတ္ကာလၾကာျမင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် သဘာ၀ေဘး အႏၱရာယ္ေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ လူတုိ႔၏ တန္ဘုိးမထား ဖ်က္စီးမွဳေၾကာင့္လည္းေကာင္း အခ်ိဳ ့ေနရာမ်ားတြင္သာ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီႏွင့္ မင္စာ မ်ားကုိ ျမင္ေတြ ့ႏုိင္ေတာ့သည္။ ေက်ာက္ျဖင့္ ထုလုပ္ထားေသာ က်န္စစ္သားမင္းၾကီး၏ ရုပ္ထုကုိ ယေန႔
တုိင္ေတြ ့ျမင္ႏုိင္သည္။


အျပင္ဘက္ျပဳလုပ္ထားပုံ
အာနႏၵာေစတီ၏ အျပင္ဘက္ေအာက္ေျခပတ္လည္တြင္လည္းေကာင္း၊ အထက္ပစၥယာမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ အထက္ပစၥယံမ်ားတြင္လည္ေကာင္း စဥ့္ကြင္းမ်ားျဖင့္ျပဳလုပ္ထားသည့္ နတ္ျဗဟၼာ မ်ားက ျမတ္စြာဘုရားအားလာေရာက္ဖူးေျမာ္ပုံ၊ မာရ္နတ္စစ္သည္မ်ားက ျမတ္စြာဘုရားအား စစ္တုိက္ ရန္ လာၾကပုံ၊ (၅၅၀) ဇာတ္နိပါတ္ပုံေတာ္မ်ားျဖင့္ အလွဆင္ထားသည္။ ပုံေတာ္စုစုေပါင္း (၁၄၇၂) ခုရွိသည္။ ပုံေတာ္မ်ား၏ ေအာက္ေျခတြင္ ေရွးမြန္စာ၊ ေရွးျမန္မာစာေပတုိ႔ျဖင့္ ေရးသားထားသည္။

ပုဂံတြင္ရွိေသာ ေစတီပုထုိးမ်ားထဲတြင္ အာနႏၵာေစတီသည္ လက္ရာအေျမာက္ဆုံး၊ အႏုအစိတ္ဆုံး၊ ဘုရားအျဖစ္ ေက်ာ္ၾကားသည္။ အာနႏၵာေစတီ၏ အႏုလက္ရာမ်ားကုိ ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ေရွးျမန္မာတုိ႔၏ ဗိသုကာပညာကုိ သိရွိႏုိင္ပါသည္။
မင္းသူရိန္


1 comment:

  1. ေရွးျမန္မာတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈဟာ စနစ္တက်ဖြံ႕ၿဖိဳးခဲ့ေၾကာင္း ေသခ်ာေစခဲ့ပါတယ္ ...

    ReplyDelete

Comment ေလးတစ္ေၾကာင္းဟာ စာေရးသူအတြက္အားေဆးပါ .. ေက်းဇူးျပဳၿပီး အခု Post နဲ႔ပတ္သက္လို႔ စာဖတ္သူရဲ႕ အျမင္ကိုလည္း မွ်ေ၀ခဲ့ပါဦး ...



Flag Counter